lørdag 2. mars 2019

skyggeløs, selvbedrag, spindelvev...

Ja, ja,... hvis det fortsatt er noen som ser innom bloggen min - overraskelse!!

La meg ikke dvele med tiden som har gått, forsvunnet, passert eller kommet. Dette er lystbetont, og i dag har jeg lyst til å dele leseglede!

I dag åpnet årets kulturuke "Vinterlarm" her i kommunen, og en bitte liten del av programmet foregikk i biblioteket. Jeg har lest et dikt. Jeg har lest mange dikt, men bare et for publikum.

Veien fram til å finne det riktige diktet har vært både lang og tilfeldig. Lang, fordi jeg har lest så mange dikt! Flotte dikt, vemodige dikt, såre og tankevekkende dikt, undrende og absurde. Det finnes dikt for alle stemninger og anledninger!
Haldis Moren Vesaas, Aslaug Vaa, Jan Magnus Bruheim, Bjørneboe, Kolbein Falkeid, André Bjerke og Levi Henriksen. Alle hadde de dikt jeg ønsket dele med flere, eller bare nyte litt helt alene. Lese om igjen og om igjen. Kjenne på følelsene.

Siden jeg har et helt bibliotek å velge blant, det har for så vidt alle som bruker biblioteket, kunne jeg også velge noen jeg aldri har lest av, eller om. Litt tilfeldig plukket jeg en helt ny diktbok av He Dong. Det er en tospråklig bok og oppslagene er satt med kinesiske skrifttegn på venstre side og norsk på høyre - den er så vakkert laget! Boka heter "Skyggeløs" og ble utgitt i 2018.
Jeg vil gi dere to små smakebiter, men les hele boka. Jeg anbefaler den virkelig!

selvbedrag
uten evigheten
kan vi kun klamre oss til øyeblikkene
flette dem til tau
tvinne det rundt oss
uansett hvor det fører hen
uansett hvor uvirkelig

i det uvirkelige          leter vi hele livet
etter knuter på tauet
en selvtrøst
drømmer om hvite påfugler
ved tauets ende
vakrere enn alle brudekjoler og liksvøp

spindelvev
tiden er et spindelvev mennesket har vevd
for seg selv           ulik edderkoppen
aner ikke menneskene i veven
hva vi gjør der

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!