mandag 13. juni 2016

Sommertid er strikketid

I de siste dagene har jeg bare gledet meg til å få startet nye strikketøy! Det er så mye artig mønster, fint garn, farger, design og teknikker! Det er egentlig litt for mye..... det er så vanskelig å velge bare en ting....

Jeg er jo på Fortuna nesten hver dag, og garnfristelsene står i kø. Samtidig har jeg et veldig rikholdig garnlager hjemme, og mye av det har bodd på Fortuna tidligere :)

Fredag kom mønsteret på jakken "Stril med stil", designet av Ann Myhre aka Pinneguri, og denne skal på pinnene nå. Garnet er Ask, ren norsk ull fra Hillesvåg Uldvarefabrikk. Det må jo det norsk ull, spunnet i Bergen, til jakken Stril... Artig!


Denne garnbuketten kjøpte jeg til meg selv i anledning morsdagen. Mosegrønn, burgunder, mørk rosa og lys rosa. I dag supplerte jeg med halvbleket hvitt, og dette blir fint tenker jeg. 
Her er bildet fra mønsteret:


Kan ikke komme nærmere modellen i farger, uten å være skikkelig hermegås...

Jeg kan ikke begrense meg til bare ett strikketøy. Og dessuten blir en jakke fort et stort strikketøy å slenge i veska. Derfor ble også garn til et sjal funnet fram. 
Det oransje Malabrigo Lace kjøpte jeg i New York for flere år siden. Jeg har vært en gang i New York, og da reiste jeg sammen med Ann Myhre, hun som har designet Stril. Hun er kanskje enda mer kjent som designeren bak Sinnasaujakka, Loppa og en av Vottelauget. Sammentreff? Ja, faktisk! 
Det oransje lacegarnet fikk følge av en rødbrun og en skikkelig rød Malabrigo Lace. Fargene er Red Java og Ravelry Red. 


Dette skal bli "The Doodler" av Stephen West aka WestKnit. Her er et bilde fra mønsteret:


Jeg tenker det blir oransje hovedfelt ( jeg er så glad i oransje! ), Red Java i de smale stripene og fletten, og Ravelry Red i den ytterste bølgekanten. Det blir knall!
Sjalet minner meg veldig om en stor fuglevinge, eller kanskje en englevinge? Min vinge blir i hvertfall varm, både fordi garnet er ren ull, og fargene gløder. Bildet kan aldri vise den egentlige intensiteten i fargene, men de er rett og slett herlige!

Ja, da gjenstår bare å finne fram strikkepinnene. Mønstrene er kjøpt på Fortuna, men er du ikke i nærheten kan de kjøpes direkte fra designerne på Ravelry. 

1 kommentar:

  1. Så spennende prosjekter du skal i gang med. Gleder meg til å se hvordan de blir :)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!