mandag 17. oktober 2016

Mittens for good Neighbours

14. Oktober er utnevnt til vottedagen. Det er første vinterdag, og på mange gamle Primstaver er denne dagen merket med en vott. Vottelauget ( damene bak boka Eventyrvotter bl. annet ) har laget egen hashtag på Instagram - sjekk ut #vottedagen2016 og du vil finne bilder av mange flotte votter!

Og i år, som sist, la jeg også opp til nye votter. Tori Seierstad fristet med nytt mønster, og jeg lot meg friste, selvfølgelig. Det er egentlig litt rart, for jeg liker ikke strikke votter. Har startet på så mange fine og morsomme votter, men sjelden fullført et par.

Oppskriften på vottene av Tori Seierstad ble innkjøpt og planen var å starte strikke på bussen til byen på fredag ettermiddag. Det tar over en time og jeg skulle sitte litt tid på et venterom, før retur med buss. Om morgenen før jobb fant jeg fram garn og bestemte meg for hvilken av de fire ulike modellene i oppskriften jeg skulle velge. Alt var klart og jeg kunne dra rett fra arbeid. Plukket ut av vesken alt unødvendig, slik at jeg fikk plass til strikketøyet og eventuelt litt byshopping.

Vel på plass i bussen oppdager jeg at jeg har glemt strikkepinner...
Heldigvis finnes butikker som selger pinner, men uvurderlig tid gikk bort!!!! Så urutinert! :)

Lørdag etter jobb ble første vott strikket ferdig, untatt tommel, og søndag tommel og vott nummer to. Søndag ble en skikkelig kosedag - pysj og strikketøy, filmer og strikkepodcaster - avslappende!

Vottene ble fine synes jeg. Jeg har valgt å strikke de i to farger, hvit bunn med blå hus. Her kunne jeg også ha valgt flere bunn- og mønsterfarger, men tiden var knapp når jeg lette etter passende garn.

Mønsteret kan kjøpes på www.ravelry.com og heter: Mittens for my Neighbours.
Garnet er Kauni, ensfarget i hvitt og klar blå, og jeg har brukt pinner 2,5 mm. Etter en liten vask ble vottene myke og gode.

Vil ikke si at nå kan vinteren bare komme, men disse vottene er i hvert fall klare!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!