mandag 19. januar 2015

Spennende garngave og possement

En kollega og venn har vært på reise i Sør-Amerika for en tid siden, og se hva hun hadde med til meg! 4 nøster lekkert alpakkagarn i koksgrå, rødt og gult :)


Har både googlet og sjekket på Ravelry, men kan ikke finne ut mer om garnet. Nå er jeg jo ikke helt sikker på hvor det er kjøpt, men sannsynligvis Peru - jeg vet hun var til Machu Picchu. Garnet er ikke merket med produsentnavn, men "hilados de Alpaca" på spansk betyr det "alpakkagarn", og "Alpaca hecho en Peru" som blir "alpakka laget i Peru". Mulig dette er produsentnavn, men på en så liten produsent at de ikke har nettside med lett gjenkjennelig logo eller tekst. Garnet er i hvert fall lekkert! Tretråds, ganske tynt, og til pinner 3,75mm.

Foreløpig har jeg ingen direkte plan for dette garnet, men jeg har lyst til å strikke noe spesielt av det. Kanskje kan det bli en lue, eller lange pulsvanter, eller.... kom gjerne med forslag!

Tidligere denne måneden var jeg innom Possementforretningen M. Sommer A/S i Trondheim. Den er virkelig verdt et besøk altså, der finnes knapper, perler, bånd, heklegarn, quiltestoffer og mye mer.

Jeg hadde en plan om å kjøpe bånd til en jakke jeg strikket til Oda, barnejakken Astrid, men den ble det likevel strikket kanter til. Skulle bare ha et par meter, men kom ut med ca. 15 meter...


Det bredeste med trær og hus, og de tre neste er i bomull og silke. Det gule med svaner er lekkert vevd i sateng tror jeg, mens det ytterste er et silkebånd med trykk. Ser ikke riktig bruken av det siste men det kostet bare 10,- pr. meter. Det dyreste tror jeg ca. 40,-.

Possement er en betegnelse for frynser, border, dusker og pomponger brukt til pynt på gardiner, møbler og uniformer. Ordet kommer fra det italienske passamano, som betyr «det som passerer gjennom hånden».
Sier som Øystein Sunde: "Kjekt å ha, kjekt å ha. Ikke kast den, du får nok bruk for'n en vakker dag."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!