torsdag 13. oktober 2016

Samstrikk

Jeg har lenge, flere år faktisk, hatt lyst til å strikke et sjal eller en av jakkene designet av Christel Seyfarth, og nå er jeg endelig i gang.

Et av målene på Fanø strikkefestival, var jo å få kjøpt noen av Seyfarths design og kanskje lære litt mer om hennes spesielle fairisle-strikketeknikk. Ja, ikke sikkert den er bare hennes da, men hun gjør ting som jeg aldri har sett før, i forbindelse med planlegging av farger i bunn og mønster, før hun starter strikke. På Fanø, i Christel Seyfarths butikk, kjøpte jeg to garnpakker - hennes Masai sjal i fargekombinasjonen Sand og Caledonia frakk med kiler. Begge gleder jeg med til å starte strikke og valgte å starte med sjalet først.

Heidi reisefølge og jeg har en liten samstrikk på sjal nå, jeg på Masaisjalet og hun på sitt utvalgte... hun må fortelle selv hva hun strikker på :)

Tirsdagskvelden hadde vi en avtale og rigget oss opp med garn, pinner, mønster og skype. Jepp, skype. Er det samstrikk, så er det samstrikk - det betyr sammen og samtidig ikke sant? Fra litt over ni på kvelden til nesten halv tolv, samstrikket vi, diskuterte mønster, farger og teknikk, planla nye turer og ellers alt og ingenting. Heidi i Oslo og jeg på Løkken - vi begynner å bli ganske bra på tekniske ting etter hvert også, i hvert fall etter eget syn. Nok om det. 

Sjalstrikking. I Masaisjalet er det 7 bunnfarger, og 7 mønsterfarger, og i tillegg 2 farger grønn og 1 svart som skal maskes på ferdig strikket sjal. Dette blir en utfordring!

Først skal fargene blandes. En bit av alle bunnfargene skal nøstes av og det skal lages nytt nøste, og det samme for mønsterfargene. Lagde ganske små nøster, det er meningen at du skal gjøre det sånn, og etter hvert som du strikker opp nøstene må nye nøster lages, men du må huske å følge samme fargerekkefølge hele veien i sjalet. Fotografi av rekkefølgen er et must, tro jeg!

Sjalet strikkes rundt og klippes opp etterpå, men nå til å begynne med er det frem og tilbake, til jeg har økt nok masker til å strikke rundt. Å strikke mønster med to farger frem og tilbake er ikke min beste ferdighet, men jeg skal nok komme meg igjennom dette også!

All strikking av dette sjalet vil måtte foregå ved kjøkkenbordet med mønsterdiagram lagt utover. Sjalet dekker 4 A3 ark, med bittesmå ruter - det er masse telling og finlesing for å treffe riktig rute på neste ark... Dette vil bli et langtidsprosjekt, men jeg gleder meg til å ta det i bruk!

3 kommentarer:

  1. Gleder meg til å se det ferdig :). Stoler på at du legger ut bilde. Det er vel klart til jul ?;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart til jul? Selvfølgelig, en jul.... ;)

      Slett
  2. Hei igjen, trivelig å treffe deg på Orkanger. Christel var jo der, så jeg fikk spurt om sjalene og lengdene på garnbitene til sjal og sånn. Ble ikke Fanø i år heller gitt, men kan tenke meg at det var trivelig. Gir meg i kast med både sjal og jakke a la Seyfarth i høst jeg også. Vi må få til en IRLsamstrikk, det er ei stund siden sist. Klem på, Masaisjalet utstilt på Orkanger var skjønt!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!