mandag 2. juli 2018

Blomstring og salig blanding

Å feste tråder er en fest! Å gjøre ferdig et håndarbeid er tilfredstillende og hyggelig, og i dag ble tråder festet og sokkene "Blomstring" av Wenche Roald helt ferdig. 2 dager på etterskudd i Fortunas samstrikk #12i18, men det er helt fint! Det ble så fine sokker!
Mønsteret er godt skrevet og dette er første gang jeg strikker med felling etter hælkappa på denne måten. Det ble så pent og mønsteret ble ikke forskjøvet eller forstyrret. Vil nok strikke flere av disse, eller andre av samme designer - hun har så mange fine mønster, så sjekk ut hennes ravelry-side!


Mine sokker er strikket i Arwetta Classic på pinner 2mm. Jeg valgte to lillafarger og hvitt, men strikker jeg flere vil jeg nok gå litt bananas i restegarnet mitt. Jeg har en del Arwettarester etter utallige prosjekt, og disse fortjener å bli strikket i litt knallfarger!

Det er enda flere trivelige ting med å gjøre ferdig et prosjekt, blant annet å starte nye..., eller fortsette på et du bare måtte starte, bare fordi du hadde lyst! 
Jeg er en lyststrikker. Hvis et strikkeprosjekt ikke føles gøy, det er bare avslutte det. Legge det bort. Glemme det. Kanskje kan det komme fram og bli ferdig en gang? Men det må ikke. Mitt fokus ligger nok mer i prosessen enn i ferdiggjøring, selv om jeg liker følelsen av å bli ferdig med noe. Lykken er å planlegge, finne garn og farger, legge opp, lære noe nytt! Det er alltid noe nytt å lære!

I kveld ble det strikket noen omganger på et sjal jeg bare måtte starte, en uke siden. Sjalet er "Salig blanding" designet av Ingvill Freland. Ingvill har jeg møtt noen ganger, så inspirerende og trivelig, og jeg har faktisk tre av hennes design på pinner akkurat nå. 
Sjalet strikker jeg i 2-tråds ren ull, Jamieson & Smiths Jumper Weight i en mørk lilla/brun farge. Det er riller og etter hvert border med struktur og  hullstrikk. Dette blir stort, varmt og mykt, og jeg håper mottakeren av dette vil like det. Dette skal bli en gave - en av de veldig sjeldne! (Jo da, jeg strikker ganske mye, men jeg er grådig... nesten alt legges i en plastkasse i skapet for lagring)


En varm, fin mandag er nå over, og på nattbordet ligger en ny og ulest bok og venter.... Jeg er heldig,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!