torsdag 10. mars 2022

Hverdagsgleder

Med invasjonen i Ukraina og situasjonene for ukrainere, russere, og folka som gjør alt de kan for å hjelpe, fylles dagene og nettene med den håpløse situasjonen. uansett om Putins maskineri legger ned våpnene og drar ut i dag, vil alt, alt for mange ha mistet alt. Jeg klarer ikke annet enn lese og høre alle nyhetssendinger og reportasjer, analyser og synsing. Det er ikke bra for meg, men jeg kan jo skru av krigen i min "sone" - det er det mange som ikke kan. 

Hverdagsgleder, spør du? Ja, det kommer nå.
Heldigvis har jeg glede av å strikke! Jeg har som alltid mange ulike prosjekter på pinnene, men akkurat nå er det Prikkesokker som er artigst. Kathrin, som er Bed of Roses på Instagram, har samstrikk på akkurat disse nå i mars og april, og selvfølgelig måtte jeg forsøke være med. Fortuna har jo hatt samstrikk av 12 par sokker hvert år i de siste fire årene, som jeg har strikket de aller fleste av (minus 1,5 par ), og jeg var veldig klar for å strikke noe annet enn sokker. Kathrin har delt bilder av disse sokkene mange ganger, og jeg har lenge tenkt at disse har jeg lyst til å strikke. Det er noe med prikker, morsomme farger, korte repetisjoner, som gjør at disse både er artige og kjappe å strikke. Ikke at jeg er ferdig enda, men det blir de snart.



Garnpakken med mønster har jeg kjøpt i nettbutikken Bed of Roses og hun har mange valgmuligheter når det gjelder farger. Det er garn til minst to -tre par sokker, og jeg har kjøpt pakken med sennepsgul/naturhvit/grålilla/lys grå/koksgrå. Sokkeblokkerne er kjøpt fra Patricia i hennes Knitography Farm.
Begge disse damene, bak hver sin bedrift, har jeg blitt kjent med gjennom arbeidet mitt på Fortuna, men gjennom tid, også privat. Veldig trivelig! 

Et annet par sokker som også er ferdig, er Tjukke perleribbsokker. Kjappstrikka i Fortuna DK sokkegarn i ufarget  og Gull. Disse bare måtte jeg strikke, siden det er Reidar som har mekka mønster, og Reidar er kollega på Fortuna.



Kanskje er det sokkestrikking som er min hverdagsglede for tiden? Det er i hvert fall litt av det :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!