søndag 6. november 2022

Søndagen

Søndager er familiedager for oss, og gjerne kombinert med en tur ut i nærområdet. Nærområdet er gjerne Sæterdalen, dalen mellom Hovin og Løkken Verk, og i dette området finnes mange fine turmål og veier å gå. Denne søndagen ble vi med noen av de mest rutinerte turgåerne i Sæterdalen jeg vet om, mine foreldre på 82 og 83 år. De er sprekere enn meg...

En av deres favoritturer er i Vargdalen, og det ble dagens tur. Jeg har ikke gått der på lenge, og siden yr.no meldte litt sol, skulle dette bli en fin mulighet til å røre på seg samtidig som jeg fikk tatt litt bilder.

Har alltid likt ta bilder, men jeg får veldig variert resultat. Så nå har jeg hørt et foredrag, eller rettere deltatt i et rom på zoom, hvor fotograf Mona Nordøy delte tips til hvordan ta bedre bilder med mobilkamera. Mye jeg ikke klarer nyttegjøre meg, men jeg lærer litt etter litt, og i dag har jeg testet litt innstillinger og måter å fjerne solrefleksjon. Ikke alltid like lett...

Pulverrødbeger - så mange sorter mose, med så mange fine navn!

Selv om sola ikke bidro noe særlig, synes jeg naturens farger er de aller fineste!

Silkekjuke - ikke visste jeg hvor mange typer kjuker det finnes, og med så mange fine navn!
Nattens frost har laget ekstra dekor.

Fin bekk.

Frostroser på en liten dam.

Nesten tilbake ved parkeringsplassen ble vi litt for nær denne dama! Vi hadde hørt hund som bjeffet noen ganger og et skudd, men begge deler på lang avstand. Vi snakket om både elgjakt og harejakt, og plutselig hørtes hunden veldig nært. Ut av skogen rett ved oss kommer både elgku og hund i stor fart, løper ved siden av veien noen meter ved oss, og så innover skogen igjen. At jeg fikk knipset bilde med elg i fokus er et mysterium, for jeg er ikke så glad i å være så nær de. Ikke de levende elgene i hvertfall. Hunden, trolig en jamthund, forsvant etter elgen uten at jeg fikk festet den til *plata*. Artig opplevelse, selv om jeg gikk litt ekstra raskt ned til bilen ;)

Søndagskvelden skal nå brukes til avslapping og strikking. Et lite hentesett til vårt kommende barnebarn er på pinnene, og det bør prioriteres nå. Mer strikk blir nok å finne her på bloggen etter hvert.


3 kommentarer:

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!