lørdag 15. mars 2014

Korttekst?

Denne bloggeutfordringen fra Ellen ble utfordrende - men ikke uoverkommelig :)

I dag har det vært kurs i håndspinning på Fortuna, og det har vært kjempeartig! Det kan du lese om hos Fortuna, men ikke her :)

I dag vil jeg skrive om min lesing. Ikke at jeg leser så mye, men jeg liker å lese spennende tekster. Ikke spenning som i krim, men overraskende, gjerne humoristiske og annerledes tekster. Siden jeg arbeider i bibliotek har jeg, på lik linje som alle andre selvfølgelig, tilgang til en hel verden av tekst! Artig! 

Tidligere leste jeg mye skjønnlitteratur av alle sjangre. En lang periode bare fantasy, en annen periode hadde jeg dilla på vampyrer. Har også vært igjennom historiske romaner, romantikk og krim. Mulig jeg er inne i en ny periode? Vet ikke helt hva jeg skal definere denne perioden som, men korttekst, kanskje? Det startet i fjor vår da jeg leste Judith Schalanskys bok "Atlas over fjerne øyer". En bok som er både en geografibok, en historiefortelling, en oppdagelsesbok, og en kunstbok. Hvert oppslag/dobbeltside er et kartblad, vakkert tegnet, med en kort tekst på motsatt side. Teksten er en blanding av fakta og fiksjon - spennende og overraskende - sammen ble dette full pakke for min del :)
Boken kunne leses framlengs, sidelengs, og baklengs, eller helt uten plan. Dette passet meg veldig godt! Siden har jeg funnet flere bøker som gir meg samme kikk. Det siste halve året har jeg lest "Sanka ull" av Patti Smith. Bokas forside var det som fanget oppmerksomheten min, sauer og ung jente med strikketøy - måtte jo se hva dette var. Dessuten, hvem digger ikke Patti Smith!!
Dette er Patti Smits liv. Skrevet om opplevelser, tanker, ting og personer i hennes liv - fra tidlig barndom til voksen - dikt og korte tekster, illustrert med stemningsfulle fotografier. Boka er oversatt, men originalteksten er tatt med. Annenhver side er orginaltekst  - så det som er en liten bok i utgangspunktet, blir en 74 sider lang poesibok, som overraskende nok kan leses framlengs, sidelengs, baklengs, eller helt uten plan. Ååååå, som jeg koser meg :) Overrasket?
Nå har jeg en ny bok på nattbordet: "Hver morgen kryper jeg opp fra havet" av Frøydis Sollid Simonsen. Gled deg! Dette er spennende og annerledes - korte tekster med overraskende tankerekker. Ennå vet jeg ikke hvor dette ender, men holder meg til å lese fra starten i første omgang.

Hva jeg skal nå? Lese bok, selvsagt! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!