søndag 17. april 2016

Søndagstur i nærmiljøet

Det blir noen turer i og rundt Bjørnli, selv om vi har flyttet derfra. Det er et kjært turområde!

I dag tok jeg kamera med, bare for å ha nye bilder til bloggen..., eller kanskje fordi jeg sjelden går tur med Bård, og han går så fort... Det er greit med noen korte pauser med fotografering innimellom - jeg må puste også!!!

Bergmannstien mot Liahaugen.
Vi liker å gå langs Bergmannsstien. Det er fint turterreng, fin sti og nå nesten uten snø og is. Bare under høyspenten var det litt is.
Det er mange tanker som surrer rundt i hodet når jeg går her. Selv om jeg har gått her hundre ganger, tenker jeg hver gang på de som hadde dette som arbeidsvei. Her har de kanskje gått og tenkt på arbeidet de skulle gå til - gruvearbeidet var et slit. Kanskje de tenkte på kone og barn som arbeidet hjemme, kanskje hadde de det ikke så bra. Og kanskje hadde de gått både i en og to timer før de kom hit, og skulle arbeide i 10 timer, før de gikk heim igjen - nye timer med trasking langs sti og vei, eller gjennom marka. Det er en form for ærefrykt, men også takknemlighet - de bygget dette stedet, og den verden som vi kjenner i dag.

Liahaugen.
Det er mye snø på ekra før Liahaugen. Liahaugen var husmannsplass,og her bodde det faktisk folk frem til 1960-tallet. Nå tar snart naturen plassen tilbake.
Ved tippen over Vaskeriet og Viadukten fant jeg et flott sikringsskap! 

Det er tatt ut masse skog mellom Vaskeriet og Fagerlia. Nesten ukjent terreng nå.

Mye snø i Rørgata, men fint å gå.
Vi måtte forsøke gå Rørgata! Fundamentene står, men rørene er forlengst fjernet. Her var det masse snø, og jeg gleder meg til den forsvinner helt!

Demningen på Bjønndalsdammen.

Litjhuset på den lille demningen i Bjønndalen.

Godt merka løype! Idrettslaget har gjort en kjempejobb med merking av stier og løyper i nærområdet. Tusen takk!
Gammelbjønndalsveien  - her er det ingen skog igjen! Men det er mye snø, vann og gjørme nå! Mine joggesko var ikke egnet for denne turen, og må en runde i vaskemaskina tenker jeg.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!