søndag 6. mars 2022

Ukraina

Etter 10 dager med krig i Ukraina vet jeg mer om landet, selv om jeg egentlig trodde at jeg var "opplyst" - så feil jeg tok. Dette skal ikke bli nok en analyse, eller historiefortelling, men jeg fikk behov for å dele litt av det jeg har funnet som gjelder håndarbeid. Strikking først og fremst, men også hekling. I Ukraina står håndarbeid høyt, også som kunstform og design, og vi har nok sett mye av det tidligere, uten å knytte det til Ukraina.

Natalie Pelykh har over 100 flotte design publisert på Ravelry - se hennes strukturstrikkede votter Kazka mittens og Dancing Leaves Sweater i mange størrelser til baby og barn.  

Er hekling av leker og figurer din greie er mønster fra Svitlana Yakobets fine, og disse av Olka Novytska er som rene kunstverk! Aradiyatoys på instagram.

Anna Radchenko har fine småplagg som votter og sokker, og disse knestrømpene var rålekre! Hun er WoollyWood på instagram.

Er sjalstrikk din greie, har Tetiana Otruta mange fine. Wild Tulips er et av mine favoritter. Hun finner du under eget navn på instgram.

Teti Lutsak er kanskje den jeg har fulgt lengst. Hun er nå bosatt i Nederland og arbeider som designer, og har egen videopodcast på youtube. I tillegg finner du henne også på Instagram som Tetisknitgarden.

Ravelry har laget et samlet søk over mønster laget av Ukrainske designere her.

Er du hekler og vil se og lære mer om Kunsthekling, finnes det en side på Facebook. Den eies av Katya Bukhanstova og er om hennes design.

Alle disse og andre du finner er verdt å støtte! Kjøp mønster eller doner til en hjelpeorganisasjon om du kan. Uansett er det fint å lese seg opp på nyheter og historie!

Støtt Ukrainere i forsvaret av sitt land.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!