tirsdag 13. desember 2016

Førjulskveld

I ettermiddag har vi kost oss sammen med barnebarnet på 8 år. Hun er her på overnatting og det gjør at vi kan gjøre andre ting enn når det bare er en ettermiddags-visitt. Vi har spilt hennes favorittmusikk - artister og musikk jeg aldri har hørt før, og masse julesanger. Hun har introdusert meg for ny Lucia-sang også. Bestemor blir imponert over alle tekster og melodier som huskes - tekster på norsk, svensk og engelsk. 

Samtidig har jeg strikket og hun kjevlet ut pepperkaker. Etter steking har hun pyntet de lekreste kaker, og vi har smakt på! Lekkert, søtt og aldeles perfekt, i bestemors smak.


Samtidig tikker det i mobilen. Røde Kors varsler om grusomheter begått mot barn og voksne i Aleppo. Selvfølgelig kvitterer jeg og sender mitt lille bidrag, mens 8-åringen synger "Girls, girls, girls" sammen med Marcus og Martinus og Madcon.

Jeg er så glad at hun kan gjøre akkurat det! Den muligheten skulle alle 8-åringer ha!

Akkurat i kveld griper all verdens elendighet tak i hjerterota mi. Kanskje fordi vi også har lært mennesker som er på flukt fra krig og vanskelig forhold og kjenne. Kanskje fordi noen har fortalt meg om savn etter småsøsken. Kanskje fordi noen har fortalt meg om hva de har sett, følt og opplevd. Kanskje fordi noen er her, mens deres barn og familie ikke er her.


8-åringen og jeg skal sove nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!