lørdag 10. desember 2016

Odas sokker og litt sokkeprat

Barnebarnet Oda på 8 år er glad i hjemmestrikk. Merkelig hvordan hun ser hva som er kjøpt og hva som er hjemmelaget, og hun setter pris på og bruker det hun får. Mamman strikker masse til henne, mens jeg strikker noen småting. Nå ble det et par nye sokker. Disse sokkene er turkise - en av favorittfargene for tiden.
Fortuna kjøpte jeg et nøste fra Opals 20-års kolleksjon, i den herlige fargen 9280 Wir sagen Danke.  Pinner 2,5 mm og jeg valgte kort ribb og glattstrikket legg, og min favoritt hæl og tå.  Dette garnet er nesten ensfarget, har lysere sjatteringer, og kan godt brukes til mønsterstrikkede sokker også. Kanskje jeg må strikke Bjørnlisokken i dette garnet? Det tror jeg blir bra!

Det er merkelig hvordan man lager seg noen favoritter, eller måter å gjøre ting på. Jeg strikker alltid 20 omganger ribb på sokkene - ikke 19 eller 21 - 20. Partall er viktig. Leggen har symmetri i mønsteret, eller 60, 70 eller 80 omganger - ja, jeg teller. Hælkappa på Odas sokker har 28 omganger - på voksensokker strikker jeg 36. Så telles omganger i foten også, her er det ikke viktig med runde tall, men det må være partall og begge sokkene like.

Oda er blitt en stor jente og disse sokkene er størrelse 34-35. De er veldig elastiske og gode, og jeg håper hun blir glad for disse også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!