søndag 5. desember 2021

2. søndag i advent

Søndager er stille dager, litt stille i hvert fall... Det er vintersport, stafetter, på tv og vi har flere grunner til å ta det rolig. 
I dag, eller nå på søndags kveld, skulle hurtigruta ha tatt oss helt fram til Lofoten og yngste barnebarn, men mannens helse gjorde denne førjuls-turen umulig. Krysser fingrene for ny tur, og bedre helse, på nyåret.
Så, i stedet for å pakke ned små strikkaplagg i kofferten, har jeg endelig fått tatt noen bilder! Det er ikke mye dagslys, og når det er dagslys, så bør jeg jo komme på ta bilder også - ikke lett.

Tidlig i sommer startet jeg strikke en kjole til lille Nora. Så jo fort at den kom til å bli for stor til sommerbruk og den ble lagt litt bort, men i høst har den blitt strikket ferdig. Kjolen har fått lange ermer i stedet for korte, og kanskje kan den brukes fremover våren et stykke. Ønsket var en kjole med mummitrollet på og det måtte jeg klare fikse. Et rutediagram med mummitroll ble funnet på nett, og kombinert med litt maskeantall og økninger fra en barnekjole fra PetiteKnit, ble det hele til under veis.
Kjolen er strikket i Merci fra Filcolana, som er 50% merino 50% bomull, i hvitt og korallrosa. 



Det siste plagget av pinnene er en tynn ulldress. Real å ha under vinterdress når det lekes, eller når det skal soves ute. Jeg har strikket Ankers heldress tidligere, så denne gangen falt valget på Tynn Fridadress fra Tina Haugland - Strikkezilla. Her valgte jeg en ren tynn ull, Pernilla fra Filcolana i fargen Dijon.

Liker virkelig strikke i dette garnet! Tynt og lett, og det blir så pent strikket opp. Ikke lett ta bilder av sånne plagg - lange og smale som de er, uten en kropp inni.


Håper Nora og foreldrene finner god bruk for plaggene. Nå er de vasket og klargjort for å sendes som førjulspakke nordover, og så kommer julegavene litt senere. Koser oss med videochat sammen og gleder oss til vi kan besøke sønn og familien om ikke lenge.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!