onsdag 15. desember 2021

Samler, eller noe som ligner veldig...

Vi har vel alle et behov for å samle på ting, eller kanskje samle ikke er riktig ord, men mange av oss kjøper ting bare fordi de appelerer til oss på et vis. Jeg tror likevel ikke jeg er så veldig opptatt av å eie mange ting, jeg sier i hvert fall det til meg selv. Liker ting med historie og har mye arvet og hjemmelaget, men noen ting bare må jeg kjøpe. Vakkert garn og spennende ting som kan relateres til garn og strikking, ny mobil... ( liker ting det kan trykkes på ), bøker ( både skjønnlitteratur, sakprosa, og gjerne om gammelt håndverk og historie ), gamle snaps- og likørglass, knapper, og griser. Samlingen av griser er ikke så stor, men er vel av det mest spesielle jeg samler på, og jeg har noen keramikkgriser som jeg bare må ha fremme hele tiden. Det hele startet med en flott "julegris" med rød sløyfe rundt magen, som vi fikk til jul for over 10 år siden. Den har fått stå på spisebordet eller skjenken siden da, jul og hele resten av året. Den er så fin!

Kearmikk-grisen har fått selskap av noen få utvalgte, og jeg må vel innrømme at jeg er ganske kresen i valg av utseende og tyngde. Det må ikke være "tøysete", men heller ikke nødvendigvis naturtro. Vanskelig å forklare, men her er min opplevelse av den viktigst. Jeg har ikke noen stor samling, og årets tilskudd ble innkjøpt på FruKvist i Oslo.  

Siste innkjøp, bildet tatt i butikkhyllen på Fru Kvist i Oslo. 





Mest av alt samler jeg på trivelige opplevelser. Turer i nærområdet gir mange fine øyeblikk, og noen blir bilder jeg tar fram igjen flere ganger. Turer sammen med familien og med gode venner. En slik tur var Oslo-turen i november. Besøkte Heidi og fikk se både marka rundt Nøklevann, Nye Deichman bibliotek, Munchmuseet og mer. Noe av det aller triveligste er å finne et trivelig sted å sitte med strikketøy, kaffe og prat. Her nytes utsikten mot stortinget, over kaker og kaffe på Halvorsens Conditori - det anbefales! Dette er jo også en form for samling, samle på gode opplevelser!



1 kommentar:

  1. Det var fine dager det. Håper vi kan gjenta det til våren.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!