onsdag 29. desember 2021

Mellomjul

Dagene i mellomjula er rolige og ganske korte. Rolige, fordi det er noen fridager og fortsatt koronarestriksjoner, ikke at vi har hatt veldig annerledes dager uten koronarestriksjoner, men likevel. Ganske korte, fordi tiden med dagslys er fortsatt kort og jeg benytter muligheten til å drøye tiden i senga om morgenen. Absolutt B-menneske, på mange måter.

Det har blitt litt lite strikket, motivasjonen er ikke på topp, men den ekstra tiden gjorde at jeg fikk for meg at jeg også skulle telle opp/veie garnlageret og prosjektene. Det er noe jeg aldri trodde jeg skulle gjøre, men inspirasjonen fra insta-bilder og snapper fra arbeidskollegaer, gjorde sitt. Jeg gikk i gang. Og det var ikke så stort arbeid som jeg tenkte, da jeg startet med første "pose". Jeg har mye fint garn som jeg har planer for, og en god del som bare ligger der og er lekkert. En slik opptelling gir også mimring, og jeg tror jeg husker hvor alt er kjøpt og i hvilken anledning. Jeg har mimret om Fanø strikkefetival, Rhinebeck wool and Sheep festival, Edinburgh Yarn festival, garnbytter, turer i Norge og festivaler og markeder. Ja, det er ikke så store mengder her, ikke så mye av alt. Egentlig ganske begrenset, og mindre enn jeg trodde. Mye ren ull i 2-tråds kvalitet, og nok til noen gensere/jakker, og en god del håndfarget sokkegarn i både ensfarget og flerfarget, nok til både tynne gensere, sjal og sokker og mye restegarn etter ulike prosjekter. I tillegg er det bomull til kluter o.l., litt tykk ull og 150 gram alpakka. Alt i alt, godt under 28 kg, samt ca. 25 prosjekter på pinnene. Det var overraskende lite!

Nytt for 2022 blir for meg å skrive strikkedagbok. Jeg har kjøpt boka "Mitt strikkeår" på Fortuna og når jeg har fått skrevet inn garnlageret og prosjektene, skal jeg forsøke bruke den jevnlig. Mulig det vil hjelpe på motivasjonen, eller kanskje det vil ta for mye tid? Jeg vet ikke, derfor prøver jeg. Boka har mange sider til ulike lister, men også kalender og prosjektsider.

Når jeg plukket fram de ulike prosjektene fant jeg ut at det manglet feste tråder og vaske årets vottemysterie i adventstiden fra Ann Myhre. Vottene er strikket i Jamieson & Smith Jumper Weight 2-ply i fargene 202, FC12Mix og 9097. Da Ann foreslo bjeller, var det midt i blinken! Jeg synes det er artig med litt ekstra. Liker "pynt" og er kanskje litt barnslig :)


Så artig vott å strikke! Tommelkilen er plassert på siden av håndflaten og har en fin løsning slik at mønsteret blir "helt". Fjorårets mysterievott har også tommelen plassert på samme måte, men her er kilen strikket mer tradisjonelt. De vottene ble ikke strikket ferdig i 2020....



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer eller en liten hilsen!